czwartek, 6 listopada 2014

Przebarwienia zębów

Witajcie,

    Pomysł na napisanie poniższych informacji zrodził się kilka dni temu, kiedy moja siostra oznajmiła, że płyn do płukania jamy ustnej przebarwił jej zęby, dokładnie brunatne zabarwienie pojawiło się w przestrzeniach między zębowych.
Winowajcą okazała się być chlorheksydyna, środek, który działa przeciwbakteryjnie i zwalcza również drożdżaki.
Podczas stosowania płynu z tym środkiem może pojawić się powierzchniowe przebarwienie języka (znika po zaprzestaniu stosowania), zębów i wypełnień. Nie jest trwałe i można zapobiec poprzez ograniczenie kawy, herbaty i czerwonego wina, a także poprzez szczotkowanie zębów.
Jednak w szczególnych przypadkach będzie potrzebne profesjonalne polerowanie powierzchni zębów, by się pozbyć przebarwień.
Płyny do płukania jamy ustnej z chlorheksydyną są stosowane w celu zapobiegania płytce  nazębnej, w leczeniu stanów zapalnych dziąseł i błony śluzowej jamy ustnej, a także przy problemie z aftami.
W aptece płynami z tym składnikiem są np. Eludril oraz Corsodyl.

Poza tym są żele zawierające ten składnik np. Elugel, ale raczej stosowane miejscowo na dziąsła nie niosą za sobą większego ryzyka przebarwienia zębów.

Innym produktem zawierającym chlorheksydynę są pastylki Sebidin i Sebidin plus. Stosuje się je podobnie jak płyny w stanach zapalnych jamy ustnej i gardła, w zapaleniu dziąseł i chorób przyzębia, w aftach, pleśniawkach i nadżerkach. Podczas długotrwałego stosowania mogą pojawić się przebarwienia języka i zębów. Już przy stosowaniu dłuższym niż 7 dni przebarwienia mogą się pojawić, ale zapewne stopień ich nasilenia będzie związany z wydłużeniem stosowania produktu.

Niekiedy i inne leki mogą powodować przebarwienia zębów, grzbietu języka czy nawet śliny, jak w przypadku leku Madopar (lewodopa+benserazyd), leku stosowanego w leczeniu choroby Parkinsona (częstość tego skutku ubocznego nie jest jednak znana).

Tetracykliny natomiast to grupa antybiotyków, co do których istnieje pewność, że gdyby były stosowane u małych dzieci to uszkadzają zawiązki zębów i powodują ich trwale przebarwienia, dlatego nie wolno ich stosować u kobiet w ciąży, ani u dzieci poniżej 12 roku życia.
 

Dobrej nocy...

4 komentarze:

  1. Po tabletkach do ssania na gardło zawsze mi się robią przebarwienia na kilka dni.

    OdpowiedzUsuń
  2. niezwykle wyczerpujący wpis na temat przebarwień

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja jestem ofiarą zastosowania tetracyklin w latach 80. Lek wywołał takie deformacje i nieprawidłowości zębów, że w głowie się nie mieści.
    Dopiero niedawno , mając ponad 30 lat trafiłam na stomatologa, który podjął się leczenia tego przypadku. Nareszcie...

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzięki Twojemu wpisowi ,wiem już skąd moje przebarwienia. Nigdy nie miałem przebarwień,nigdy,nawet jak paliłem papierosy.Zaczęły się stopniowo pojawiać odkąd zastosowałem pewną pastę na krwawienia dziąseł,zawierająca chlorheksydynę. Mam nadzieję,że znikną same,już nigdy nie kupię tej pasty. Jak nie znikną,czeka mnie pewnie piaskowanie...

    OdpowiedzUsuń