środa, 27 listopada 2013

Kiedy można odmówić wydania leku?

Od czasu do czasu mają miejsce sytuacje, które nie pozwalają farmaceucie zrealizować recepty.
Gdyby tak zapytać przypadkowego obywatela w jakim przypadku aptekarz nie wyda leku, z pewnością większość z nas powiedziałaby, że pewnie dlatego, że nie można rozczytać jakie leki zapisano na recepcie. W sytuacji gdy nie można skontaktować się z lekarzem celem ustalenia zapisu z recepty z pewnością zostaniecie Państwo odesłani do lekarza z powrotem.

Odmówić można również wtedy, kiedy zachodzi podejrzenie, że recepta jest sfałszowana. Takie sytuacje dotyczą najczęściej środków silnie działających, środków psychotropowych (np. Relanium, Oxazepam).
Czasem komunikat o realizacji sfałszowanych recept jest rozsyłany do aptek na danym terenie przez Głównego Inspektora Farmaceutycznego i apteka jest czujna (wie jakie nazwisko lekarza i jaki lek widnieją na recepcie).

Można odmówić wydania leku recepturowego jeśli od wykonania minęło 6 dni (kiedy przychodzicie Państwo do apteki z receptą na lek robiony, czyli taki który wykonuje się w aptece, apteka ma obowiązek wykonać lek w ciągu 48 h).

Zdarzyła mi się kilka lat temu sytuacja, że nie mogłam przyjąć do realizacji recepty, ponieważ została ona już zrealizowana w innej aptece i system komputerowy apteczny uniemożliwia ponowną realizację. Taka sytuacja może mieć miejsce wtedy, kiedy recepty w bloczku mają dokładnie ten sam numer, co wynika z błędu w druku.

Wreszcie jak dla mnie najciekawszy przypadek, czyli zgodnie z par.5 pkt.4 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z 18.10.2002 r. w sprawie wydawania z apteki produktów leczniczych i wyrobów medycznych osoba wydająca lek ma prawo odmówić wydania leku przepisanego na recepcie, gdy osoba, która przedstawiła receptę do realizacji nie ukończyła 13 r.ż. Dlaczego akurat 13 ktoś może zapytać?
Dlatego, że w wieku 13 lat uzyskujemy częściową zdolność do czynności prawnych.  Dodam, że pełną zdolność do czynności prawnych uzyskujemy po ukończeniu 18 r.ż., a dokładnie dzień po dniu 18 urodzin.
Piszę o tym, dlatego, że miałam sytuację, że dziecko przyszło odebrać leki dla mamy, a ja poprosiłam by przyszło razem z nią. Pani była zdziwiona. Możecie być pewni, ze narkotyków nikt nigdy nie wyda dziecku, podobnie z lekami silnie działającymi.


3 komentarze:

  1. Ostatnio właśnie świadkiem takiej sytuacji, że Pani farmaceutka nie wydała leku Dziecku, był mój Mąż, był tym faktem bardzo zdziwiony ale nie znając tego przepisu, wytłumaczyłam Mu na chłopski rozum, że nie dziwię się bo nigdy nic nie wiadomo - skąd Dziecko ma receptę i co może zrobić z zakupionym lekiem, poza tym jeśli nieletnim nie sprzedaje się alkoholu i papierosów to dlaczego ma się sprzedawać leki na receptę (lub bez)?!
    Pozdrawiam
    asia

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam,jestem stazystka I nurtuje mnie jedna sptawa...Co powinno sie zrobic w przypadku,gdy realizuje recepte,na ktorej jest lek z loratadyna,natomiast dodatkowo pachentka chce kupic lek otc z Ta Sam subtancja...Czy mpge sprzedac dodatkowo taki lek otc,czy jednak nie powinnam.Pani podaje jednoczesnie.ze lek z recepty jest dla dziecka a lek z otc dla niej...Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, nie jesteśmy w stanie sprawdzić czy Pacjent mówi prawdę. Według mnie może Pani sprzedać ww. sytuacji lek o tym samym składzie. Co innego jesli byłby to środek, o którym Pani wie, że użyty w nadmiarze działa odurzająco itp. Pozdrawiam, Ania

      Usuń